Hyvä asunto myy itse itsensä. Näin voisi luulla, mutta harvemmin tämä pitää kutinsa. Potentiaalisten ostajien houkuttelemiseksi asuntoa pitää markkinoida. Mutta miten asuntojen markkinointi on muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana?
Asuntoilmoitukset siirtyivät printistä verkkoon
Aiemmin asunnon ostajat selasivat päivän lehden kynä kädessä ympyröiden potentiaaliset asunnot. Nyt merkintöjä tehdään verkkoselaimien ja mobiililaitteiden kirjanmerkkeihin. Verkossa olevien asuntoilmoitusten valtakausi käynnistyi 2000-luvun alussa, jolloin asuntoportaalit, kuten oikotie.fi ja etuovi.com nousivat Suomen suurimmiksi asuntomedioiksi kertaheitolla. Asuntoportaalit ovat tehneet asunnon etsimisestä ja löytämisestä entistä helpompaa – asunnon etsijän on aiempaa vaivattomampaa löytää juuri omiin kriteereihin sopivia asuntoja. Erilaiset hakuvahdit ja vastaavat palvelut helpottavat myös tilanteen seuraamista: hakuvahti ilmoittaa automaattisesti, kun sinun hakuehtoihisi sopiva kohde tulee myyntiin.
Valta on yhä enemmän asunnon etsijällä
Miksi esimerkiksi asuntoilmoitukset ovat siirtyneet yhä enemmän printtilehdistä verkkoon? Taustalla on ennen kaikkea kaksi keskeistä syytä:
- Ihmisten verkon käyttö on kasvanut koko ajan: suomalainen viettää aikaa netissä keskimäärin 2–3 tuntia vuorokaudessa.
- Asuntoa etsivä ostaja on itse aktiivinen tiedonhaussa, ja hänellä on käytössään enemmän tietoa kuin koskaan aikaisemmin.
Sosiaalisen median merkitys kasvaa koko ajan
Sosiaalisen median kanavien, erityisesti facebookin, merkitys asuntojen markkinoinnissa on kasvanut viime vuosina huomattavasti. Koska ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa, myös asuntoportaalit ja kiinteistönvälittäjät ovat aktivoituneet sosiaalisen median kanavissa.
Miksi sosiaalinen media on varteenotettava kanava asunnon markkinointiin?
- Sosiaalisen median kanavat tavoittavat suuren osan suomalaisista. Esimerkiksi facebookia käyttää aktiivisesti 2,6 miljoonaa suomalaista ja instagramissa suomalaisia käyttäjiä on noin 1,1 miljoonaa.
- Visuaalisuus on luonnollinen osa sosiaalista mediaa. Ihmiset ovat tottuneet jakamaan kuvia ja videoita, joten myös asuntojen kohdekuvat sopivat hyvin sosiaaliseen mediaan.
- Markkinoinnin kohdennettavuus. Esimerkiksi facebookissa ja instagramissa markkinointi on kohdennettavissa hyvinkin tarkkaan esimerkiksi henkilön asuinpaikan, kiinnostuksen kohteiden ja käyttäytymisen mukaan.
Miten saada myytävälle kohteelle paras näkyvyys sosiaalisessa mediassa?
Sosiaalinen media on sekä asuntoaan itse myyville että kiinteistönvälittäjille tärkeä kanava asuntojen markkinointiin. Jakamalla esimerkiksi Facebookissa asuntoilmoituksesi voit saada laajankin näkyvyyden yksittäiselle julkaisulle, etenkin jos saat aktivoitua kaverisi jakamaan ilmoitustasi eteenpäin. Asuntojen markkinointi, myös sosiaalisessa mediassa, muuttuu entistä kohdennetummaksi. Asunnon ostajat ovat yksilöitä. Tunnistamalla ja seuraamalla potentiaalisen asunnon ostajan kiinnostuksen kohteita ja käyttäytymistä on mahdollista markkinoida juuri oikeita kohteita, juuri oikeille ostajille. RE/MAX käyttää myytävien kohteidensa markkinoinnissa aktiivisesti sosiaalista mediaa markkinointikanavana. Lue lisää RE/MAXin SOME Booster -konseptista. Mitä tulevaisuus tuo tullessaan asuntojen markkinointiin? Digitaalisten työkalujen ja sosiaalisen median hyödyntäminen ovat varmasti keskeisessä roolissa myös tulevaisuudessa.
”Digitaalisuus on suuri mahdollisuus. Me uskomme etenkin älykkääseen some-markkinointiin, josta olemme saaneet hyviä tuloksia. Somen kautta tavoitamme myös ne, jotka eivät ole aktiivisesti etsimässä asuntoa, mutta olisivat kiinnostuneita, jos tietynlainen asunto tulisi myyntiin. Tällä hetkellä tavoitamme somen kautta määrällisesti suunnilleen saman verran ihmisiä kuin suurimmat asuntoportaalit yhteensä.” Pasi Aalto, toimitusjohtaja, RE/MAX Suomi
Tutustu #kohtamyyty-kampanjaamme>
Oletko myymässä asuntoasi? Ota yhteyttä meihin, niin tehdään asunnostasi markkinoiden kuumin puheenaihe.