Asunnon myynti / Asunnon osto / Asuntokaupan asiakirjat
Digitaalinen asunto-osakekauppa mahdollistaa joustavamman kaupanteon

Asunto-osakekaupat voi nykyisin tehdä myös digitaalisesti. Digitaalista asuntokauppaa on Suomessa voitu tehdä kesäkuusta 2019 lähtien, kun ensimmäinen palveluntarjoaja DIAS avasi digitaalisen asuntokaupan palvelunsa. Aiemmin paperilla olleet asuntokaupan dokumentit, kuten kauppakirja ja osakekirjaa, voidaan halutessa toimittaa ja allekirjoittaa digitaalisesti ilman ajanvarausta ja aikataulujen yhteensovittamista. Taustalla on lainsäädännön muutos, jonka myötä uudet asunto-osakeyhtiöt perustetaan vuodesta 2019 alkaen suoraan digitaalisiksi eikä niistä enää laadita paperisia osakekirjoja.
Digitaalinen asunto-osakekauppa tuo kaupantekoon joustavuutta, sillä se ei ole samalla tavalla aikaan ja paikkaan sidottua kuin perinteinen paperinen asuntokauppa. Perinteisessä paperisessa asuntokaupassa kiinteistönvälittäjä on sopinut asunnon myyjän, ostajan, ja mahdollisesti kahden eri pankin aikatauluihin sopivat tapaamiset, joissa paperiset asiakirjat allekirjoitetaan ja kaupanteko toimitetaan. Digitaalisen asuntokaupan myötä tätä paperirumbaa ei enää välttämättä tarvitse tehdä, vaan samat asiat voidaan hoitaa paikasta riippumatta, kun dokumentit toimitetaan ja allekirjoitetaan digitaalisesti. Aiemmin myyjä ja ostaja ovat tulleet paikalle pankkiin allekirjoittamaan paperisina kauppakirjan, siirtämään osakekirjan sekä maksamaan kauppasumman sekä muut mahdolliset maksut. Nyt samat toimenpiteet voidaan tehdä digitaalisesti.
Uusien taloyhtiöiden osakekirjat ovat digitaalisia, mutta pääosin kaikki vuotta 2019 vanhemmat osakekirjat ovat toistaiseksi vielä paperisia. Kaikki muu hoituu asuntokaupassa jo kuitenkin sähköisissä kanavissa. Suomalaista digitaalisen asuntokaupan alustaa, DIAS- palvelua kehitetään koko ajan, ja se on otettu myös RE/MAXilla käyttöön. Vanhatkin osakekirjat siirretään sähköiseen muotoon pikkuhiljaa. Kun kaikki vanhat osakekirjat on saatu digitalisoitua, voidaan jo puhua kokonaan digitaalisesta asuntokaupasta. Nyt ollaan digitaalisen asuntokaupan ensivaiheessa, jossa palvelua voidaan käyttää jo varsin laajasti, vaikka vanhojen taloyhtiöiden osakekirjat ovatkin yhä paperisia.
Voit käyttää digitaalisen asuntokaupan palvelua, jos:
Asuntokauppa voidaan tehdä digitaalisesti, jos:
Asunnon myyjä: Kuten ennenkin, kaikki alkaa myyntitoimeksiannosta. Aluksi asuntoa myyvä asiakas on sopinut kiinteistönvälittäjän kanssa myyntitoimeksiannosta. Välittäjä arvioi ostajan ja asunnon mukaan, millä tavalla kyseessä oleva kauppa on vaivattominta toteuttaa. Asuntokauppa voidaan tehdä digitaalisesti tai perinteisellä tavalla.
Asunnon ostaja: Kun uusi, sopiva koti on löytynyt, lainasta sovittu pankin kanssa ja kauppahinnasta tultu yksimielisyyteen, voit kysyä digitaalisen kaupankäynnin vaihtoehtoa kiinteistönvälittäjältäsi. Jos digitaalinen kaupanteko on vaihtoehto löytämäsi kodin kohdalla, voidaan tässä vaiheessa jatkaa kaupantekoa digitaalisesti. Kiinteistönvälittäjä käynnistää siis digitaalisen asunto-osakekaupan niin myyjän kuin ostajan puolesta.
DIAS on yksi palveluntarjoaja ja alusta digitaaliselle asuntokaupalle. Muitakin palveluntarjoajia tullaan näkemään tulevaisuudessa– esimerkiksi Asiakastieto on tuomassa oman palvelunsa markkinoille vuoden 2019 lopussa.
Digitaalinen kaupanteko ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yksi jännittävimmistä virstanpylväistä – uuden kodin hankkiminen – muuttuisi arkiseksi – eikä se tarkoita myöskään sitä, että kaikkien pitäisi tehdä kaupat digitaalisesti. Kaupantekokahvit voidaan digitaalisessa asuntokaupassa juoda vanhaan tapaan sovitussa paikassa, ja asuntokauppaa tehdään edelleen myös perinteisellä tavalla. RE/MAXilla harkitsemme aina tilanteen mukaan ja kuuntelemme asiakkaan toivetta siitä, millä tavalla asuntokaupat järjestetään. Koko palvelun idea on tehdä kaupanteosta asiakkaillemme helpompaa ja joustavampaa, kun paperiasiat voidaan halutessa hoitaa sähköisesti. Meille digitaalisuus ei ole itsetarkoitus, vaan on keino palvella asiakasta mahdollisimman sujuvasti.
Thank You