Kiinteistönvälittäjät pystyvät palvelemaan asunnon ostajia ja myyjiä monipuolisesti, vaikka yleisiä asuntonäyttöjä ei järjestettäisikään. Poikkeusaika on muokannut välittäjien työpäiviä, mutta digitaaliset välineet ovat olleet asuntokaupan tukena jo aiemminkin – nyt ne ovat vain tehokäytössä. Haastattelimme RE/MAXin välittäjiä ja yrittäjiä siitä, miten tällä hetkellä asuntokauppaa hoidetaan fyysistä etäisyyttä kunnioittaen, mutta asiakkaita palvellen ihan kuten ennenkin. Kiinteistönvälityksen uudesta arjesta kertoivat RE/MAX Nosteen yrittäjä Nanne Kaarre Lahdesta, RE/MAX Asuntokulman yrittäjä ja kiinteistönvälittäjä Nina Schönberg Järvenpäästä ja RE/MAX Nosteen kiinteistönvälittäjä Teemu Kirjonen Lahdesta.
Mitä kiinteistönvälittäjät tekevät nyt arjessaan eri tavalla?
“Päivät aloitetaan kotoa toimistolle tulemisen sijaan. Yksityisesittelypyyntöjä tulee yhä ja ne tietenkin määrittävät päivän rytmiä, myös asuntoja käydään arvioimassa tai tekemässä katselmuksia asiakkaan toiveiden mukaan", RE/MAXin yrittäjä Nanne Kaarre kertoo. “Kaikki tehdään käytännössä etänä, ainoastaan todellisen ostajan yksityisesittelyt tehdään normaalisti. Sinänsä arki ei ole muuttunut, aamut ja aamupäivät teemme paperitöitä ja illat menee esittelyissä. Sunnuntain julkiset esittelyt ovat nyt poissa, mutta tilalle on tullut kiitettävästi yksityisesittelyjä”, RE/MAXin kiinteistönvälittäjä Teemu Kirjonen kuvailee.
“Yksityisesittelyitä ja arviokäyntejä tehdään asiakkaiden toiveen mukaan, ja toimistotyö tehdään etänä. Meillä on myös luotu pieniä tiimejä toimiston sisällä, jolloin toimistolla eivät ole kaikki yhtä aikaa, vaan tiimi kerrallaan, jolloin muut tiimit ovat etänä. Jos tulisi altistuminen, se ei siis vaarantaisi koko toimiston työntekoa. Sen lisäksi meillä on yksittäisiä asiakkaita varten käytössä yksi karanteenineukkari, jota siivotaan hyvin”, RE/MAXin yrittäjä ja kiinteistönvälittäjä Nina Schönberg kertoo.
Mikä on eniten muuttunut kiinteistönvälityksessä?
Yleiset näytöt ovat toistaiseksi poissa käytöstä, mutta yksityisnäyttöjä tehdään sitäkin enemmän. RE/MAXin toimistoilla on fyysiset kontaktit minimoitu ja siirrytty jouhevasti etätoimistoille. “Yleisesittelyt puuttuvat tällä hetkellä palveluvalikoimastamme kokonaan. Lisäksi ennen saatoimme kokoontua toimistolle aloittamaan päivämme, mutta nyt aloitamme yhteisissä verkkopalavereissa ja toimistolla käydään lähinnä pakollisten toimien vuoksi: tulostamassa, hakemassa asuntojen avaimia ja esittelykansioita”, Nanne Kaarre kertoo.
“Ainoastaan julkiset esittelyt ovat jääneet pois, ja ihmiset ovat rohkaistuneet kysymään enemmän yksityisiä esittelyjä. Myös 3D-esittelyt ovat nousseet suureen suosioon”, Teemu Kirjonen sanoo. “Viikonloppujen yleisesittelyt ovat poissa, mutta sen sijaan yksityisesittelyjä on tullut reippaasti tilalle. Esimerkiksi pääsiäisenäkin oli paljon yksityisesittelyjä, sillä ihmisillä oli silloin vapaa-aikaa”, Nina Schönberg kertoo.
Miten paljon digitaalisten välineiden käyttö on lisääntynyt asuntokaupassa?
Virtuaaliesittelyt ja esittelyvideot ovat nousseet entistäkin suurempaan suosioon, ja tuttuja digitaalisia välineitä hyödynnetään nyt tehostetusti. Myös digitaalisen asuntokaupan suosio on kasvanut – vaikkakin digitaalisen asuntokaupan työkalut olivat jo ennen poikkeusaikaa RE/MAXin välittäjillä käytössä. “Nyt tehdään videoita urakalla, aiemmin niitä ei tehty kaikista asunnoista. Ammattikuvaaja kuvaa meille myynti-ilmoituksen yhteyteen virtuaaliesittelyn ja asuntojen myyntivideot, näihin voidaan ottaa myös esimerkiksi ilmakuvaa tontista. Välittäjä itse voi esitellä asunnon videopuhelun avulla, jos ostaja sitä toivoo. Näissä valttina on interaktiivisuus välittäjän kanssa, jolloin asiakas voi kysellä lisää, voidaan availla kaappeja ja katsella paikkoja tarkemmin. Sähköinen tarjousneuvottelu ja sähköinen kauppa ovat olleet käytössä aiemminkin, mutta nyt lisääntyneet – tämä on tehostanut niiden käyttöönottoa. Esimerkiksi Sallasta käsin tehtiin hetki sitten kaupat Uudellemaalle sähköisesti, eikä ostajien tarvinnut liikkua mihinkään”, Nina Schönberg kertoo.
“Meillä toimistona oli jo aiemmin käytössä verkkoneuvottelut, ja nyt olikin helppo ottaa käyttöön säännölliset yhteiset tapaamiset verkon kautta. Kohteiden virtuaaliesittelyt, kohdevideot sekä sähköinen kaupankäynti työkaluina olivat tuttuja jo ennen tätä tilannetta, nyt ne on vain otettu ensisijaisiksi työkaluiksi arkeen sen sijaan, että toimisivat lisämausteina työssämme”, Nanne Kaarre kertoo. “Olemme käyttäneet digitaalisia välineitä aiemmin ihan yhtä paljon kuin nytkin. Etäarviot videoituna ovat tulleet uutena keinona, joilla pystytään huomioimaan vallitseva tilanne”, Teemu Kirjonen selventää.
Mitkä ovat uusia keinoja ja välineitä, joita on otettu käyttöön?
Videoidut etäarviot ovat tulleet uutena lisänä RE/MAXin palveluvalikoimaan. Välittäjät ovat syleilleet muutosta, ja löytäneet myös paljon hyviä uusia keinoja työhönsä, joita todennäköisesti käytetään myös poikkeusajan jälkeen. “Lähestulkoon kaikki myytävät asuntomme on nyt videoitu tai niistä löytyy 3D-virtuaaliesittelyt. Ennen virtuaaliesittelyjä tehtiin lähinnä omakotitaloista, nyt ne otetaan kaikista mahdollisista myyntikohteista. On ollut innostavaa seurata, miten uudet toimintatavat on otettu käyttöön riippumatta esimerkiksi välittäjän iästä. Kaikki välittäjät ovat syleilleet muutosta ja kuvanneet esittelyvideot myyntikohteista, vaikka se tarkoittaisikin epämukavuusalueelle menemistä. Uskomme, että nykyinen poikkeustilanne muuttaa pysyvästi sitä, miten välitysala toimii ja otamme ilolla digitaalisen muutoksen vastaan”, Nanne Kaarre kertoo.
“Etäarviot ovat tulleet uutena asiana ja esittelyvideoita on tehty. Esittelyvideot kehittyvät koko ajan, ja niitä työstetään paljon. Ne tulevat varmasti lisääntymään ja uskon, että niillä voidaan tuottaa asiakkaille lisäarvoa”, Teemu Kirjonen sanoo. “Asunnon etäarvio on uusi palvelu, jota tarjoamme. Muuten kaikki välineet ja keinot ovat jo ennestään tuttuja. Osa asiakkaista silti toivoo, että tullaan paikan päälle arvioimaan, sillä he haluavat tavata välittäjän henkilökohtaisesti. Silloin tehdään arvio hengityssuoja päällä, turvavälin pitäen ja käsihygieniasta huolehtien. Etäasiointi kasvotusten videopuhelun välityksellä on myös hyvä uusi lisä asiakaspalveluun. On hyvin mahdollista, että sitä tehdään tämän ajan jälkeenkin, sillä esimerkiksi asunnon voi esitellä kauempana asuville etäyhteydellä. Siitä selviää jo, kiinnostaako tulla paikan päälle katsomaan. Tämän ajan opeissa on äärimmäisen paljon hyvääkin”, Nina Schönberg summaa.
Poikkeusajat eivät pysäytä asuntokauppaa, eivätkä estä RE/MAXin välittäjiä palvelemasta asiakkaitaan yhtä suurella omistautuneisuudella kuin aina ennenkin. Ketterästi käyttöön otettu teknologia kuroo nyt fyysistä etäisyyttä kiinni turvallisin keinoin.
Oletko ostamassa tai myymässä asuntoa? Jätä yhteydenottopyyntö ja varaa maksuton etätapaaminen alueesi RE/MAX-välittäjän kanssa.